Hervorming arbeidsmarkt
AanZET populair: €120 miljoen aan subsidie ‘ingediend’
In de komende periode komen er 400 emissieloze vrachtwagens bij op de Nederlandse wegen. Het gaat om zowel batterij- alsook waterstofelektrische vrachtwagens. Ondernemers konden vorige week inschrijven op een subsidieregeling voor de aanschaf van zero-emissie vrachtwagens, de zogeheten ‘AanZET’ subsidieregeling. Diezelfde dag was binnen no-time het plafond bereikt en het totale budget ‘overtekend’ (120 miljoen euro). In 2023 was het subsidieplafond vastgesteld op 30 miljoen euro.
Regels vanaf 2025: ZE-zones
Vanaf 1 januari 2025 mogen steden zero-emissiezones invoeren. Dat zijn gebieden in en rond stadscentra waar vanaf 2025 alle nieuwe vrachtwagens en bestelbussen emissieloos rijden. Voor bestaande bestelbussen en vrachtwagens gelden landelijke overgangstermijnen, van maximaal vijf jaar.
Daarnaast gelden een aantal uitzonderingen voor bijzondere voertuigen waar nog geen zero-emissie alternatief voor bestaat. Ook stelt het kabinet subsidies beschikbaar. Niet alleen voor de aanschaf van vrachtwagens, maar ook voor bestelbussen (de SEBA).
Naar verwachting worden begin 2024 subsidieregelingen voor publieke en private logistieke laadinfrastructuur opengesteld (bron: Rijksoverheid).
Zodra meer bekend is wat deze subsidie betekent voor de bouwmaterialengroothandel, zal Hibin daarover communiceren.
Groeiend aantal zero-emissie steden
Op dit moment hebben 28 steden aangegeven een zero-emissiezone in te gaan voeren in en rond het stadscentrum. Dit aantal groeit gestaag door en ligt op koers om aan de doelstellingen in het klimaatakkoord te voldoen. In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd.