Eerste waterstoftruck van BMN in bedrijf
Eerste waterstoftruck van BMN in bedrijf
BMN zet voor het eerst haar waterstoftruck in voor bouwlogistiek in Europa. De belevering met deze truck, die wordt aangedreven door waterstof, is onderdeel van hun duurzame ambitie om de uitstoot te verminderen en biedt unieke kansen voor binnenstedelijke logistiek met toenemende zero-emissie-eisen.
Het resultaat komt voort uit een samenwerking met de provincie Groningen en partners Groenewold en Dijkhuizen, waarmee BMN anticipeert op de groei van zero-emissiezones die vanaf 2025 in 30 tot 40 Nederlandse steden worden ingevoerd. De waterstoftruck wordt in november operationeel en zal vooral in Groningen rijden. Dit vanwege de ruimere beschikbaarheid van waterstofvulstations.
Kansen en uitdagingen voor duurzame logistiek
BMN ziet duurzaamheid niet alleen als verplichting, maar ook als kans om koploper te zijn binnen de bouwlogistiek. “Door te investeren in zowel elektrische als waterstoftrucks onderzoeken we welke technologie het beste bij onze logistieke behoeften past,” aldus Wilko Bakker, Transportmanager bij BMN. Naast de waterstoftruck zet BMN ook in op het gebruik van biobrandstof HVO-100, waarmee de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens met 90% verlaagd kan worden.
Er zijn echter ook knelpunten, zoals de nog beperkte infrastructuur van waterstofvulstations. Ook geeft BMN aan dat subsidies, zoals die van de provincie Groningen, essentieel zijn om deze investering rendabel te maken. De verdere inzet van waterstoftrucks blijft daardoor voorlopig locatieafhankelijk.
Met deze stap levert BMN niet alleen een bijdrage aan de verduurzaming van hun logistiek, maar inspireert het ook de bouwsector om naar innovatieve oplossingen te kijken.