
Lobby-activiteiten Amsterdam
Lobby-activiteiten Amsterdam
De gemeente Amsterdam heeft eind vorig jaar nieuwe regels ingevoerd voor zwaar verkeer binnen de S100-ring. Die regels hebben invloed op de TVM (tijdelijke verkeersmaatregel)-vergunningen. De bouwtoelevering loopt in de praktijk tegen belemmeringen aan. Na een eerste inventarisatie tijdens de Experttafel Hindervrije Logistiek op 23 september, heeft Hibin de praktische problemen in kaart gebracht. Vervolgens is contact gezocht met Transport en Logistiek Nederland (TLN) om zicht te krijgen op mogelijk vergelijkbare problemen in andere branches.
De bouwtoelevering blijkt tegen een aantal specifieke problemen aan te lopen, die door de gemeente niet (geheel) waren onderkend. Samen met een aantal Hibin-leden die actief zijn in Amsterdam, zijn de ervaringen, opmerkingen en klachten vanuit de bouwtoelevering op een rijtje gezet. Na contact met de gemeentelijke organisatie en overleg met TLN heeft Hibin vorige week een brief gestuurd naar het college van burgemeester en wethouders. Daarin geeft Hibin aan begrip te hebben voor de strenge regelgeving, maar dringt tegelijkertijd aan op een praktijkgerichte uitvoering, waarmee ook de belangen van de stad met betrekking tot woningbouw, leefbaarheid en veiligheid zijn gediend. Hibin vraagt in de brief aandacht en oplossingen voor de volgende vier aspecten.
- Leden geven aan dat het lang niet altijd duidelijk is wanneer een TVM-vergunning moet worden aangevraagd. De bouwtoelevering blijkt in de praktijk een minder bekende logistieke partij, waardoor medewerkers bij de gemeentelijke helpdesk bij specifieke vragen vaak geen antwoord hebben.
- Bij langlopende bouwprojecten wordt vanwege de meestal beperkte opslagcapaciteit ter plaatse ‘on demand’ geleverd, passend bij de planning van de klant. Afhankelijk van de op dat moment benodigde bouwmaterialen (en eventuele retourstromen) wordt een passend voertuig (volume, wel/geen hijscapaciteit etc.) ingezet. Er is derhalve op voorhand niet aan te geven welk voertuig(kenteken) zal worden ingezet. De huidige regels bieden onvoldoende flexibiliteit om hier op een goede manier mee om te gaan.
- De dienstverlening aan klanten is in het geding doordat de afhandelingstermijn voor een TVM-vergunningaanvraag te lang is (formeel vijf werkdagen, in de praktijk vrijwel altijd langer). Dit leidt tot verstoring/vertraging van het bouwproces en minder efficiënte logistiek waardoor in de praktijk soms zelfs meer ritten nodig zijn. Dit speelt ongetwijfeld in meer sectoren, maar is juist voor de bouwtoelevering relevant omdat bouwprojecten door allerlei omstandigheden vaak later van start gaan, of er zich tussentijds situaties voordoen waardoor op een ander moment dan voorzien geleverd moet worden.
- Waar onze leden vanwege het (nog niet) beschikbaar hebben van een TVM-vergunning ‘nee’ moeten verkopen aan klanten, kiezen klanten met het oog op hun interne planning voor alternatieven. Dit leidt er onder andere toe dat hooggekwalificeerd hijswerk in de praktijk door beunhazen buiten het zicht van de controle wordt uitgevoerd. Dit betekent oneerlijke concurrentie voor onze leden en leidt tot onverantwoorde veiligheidsrisico’s voor de stad en zijn bewoners. Het feit dat de kosten voor de TVM aanzienlijk zijn en ook worden geïncasseerd als deze TVM-aanvraag wordt afgewezen, leidt in de praktijk tot vermijdgedrag. Aannemers laten lossen op het trottoir om de materialen vervolgens met runners materialen naar binnen te lopen. Dit leidt tot onnodige overlast voor de omgeving en onveilige situaties.
Klik hier voor meer informatie over het beleid van de gemeente Amsterdam m.b.t. zwaar verkeer. (foto: Shutterstock)