Nieuwe consumentenregels
03.05.2022 / Werkgeverschap, Digitalisering, Marktontwikkelingen en trends,

Nieuwe consumentenregels

Nieuwe consumentenregels

Er zijn nieuwe consumentenregels in werking getreden. De Implementatiewet Richtlijnen Verkoop goederen en Levering digitale inhoud is gepubliceerd in het Staatsblad en op 27 april  in werking getreden. Deze wet bevat aanvullende verplichtingen voor handelaren van consumentenproducten, meer specifiek regels hoe te handelen als een product kapot gaat. Zo is bijvoorbeeld de termijn dat de verkoper moet bewijzen dat het product niet kapot is gegaan door een fout in het product, nu verlengd van zes maanden naar één jaar. Ook bevat deze wet de verplichting om consumenten op de hoogte te stellen van het bestaan van softwareupdates. 

Daarnaast is de Implementatiewet Modernisering Consumentenbescherming op 22 april gepubliceerd in het Staatsblad. Deze wet treedt op 28 mei in werking. Bestaande consumentenregels moeten dankzij deze wet beter aansluiten op de huidige kooppraktijk van consumenten kooppraktijk, zoals digitale koop. Het gaat bijvoorbeeld om de verplichting te weten met wie je zaken doet, informeren van de consument over hoe producten na een online zoekopdracht worden gepresenteerd (in welke volgorde) en hoe tot een gepersonaliseerde prijs wordt gekomen. Ook bepaalt deze wet dat alleen nog maar reviews mogen worden getoond van consumenten die de producten daadwerkelijk hebben gekocht of gebruikt. Bovendien zijn de boetemogelijkheden voor de toezichthouders verder uitgewerkt (zodat doeltreffende en afschrikwekkende boetes kunnen worden opgelegd).