Nieuwe voorwaarden voor onderaaneming
Nieuwe voorwaarden voor onderaaneming
Tegelijkertijd met de wijziging van de algemene Hibin verkoop en leveringsvoorwaarden bouw- en afbouwmaterialen heeft Hibin aparte voorwaarden laten opstellen voor montage en/of installatie door leden van Koninklijke Hibin. Bij raadpleging van leden bleek dat hier behoefte aan is, omdat geleverde materialen steeds vaker ook onder verantwoording van deze bedrijven worden geïnstalleerd of gemonteerd.
U kunt deze toelichting hier ook als PDF downloaden.
Anders dan de B2C-voorwaarden richten de huidige Hibin B2B-voorwaarden zich uitsluitend op verkoop en niet om montage of installatie. In geval van montage of installatie binnen het B2B-segment is sprake van aanneming of onderaanneming. Daarvoor geldt een ander juridisch regime dan verkoop. Daarom is besloten aparte voorwaarden op te stellen : Algemene Hibin voorwaarden voor onderaanneming.
Dit zijn algemene voorwaarden voor aanbrengen en monteren van bouwmaterialen. Deze voorwaarden zijn bedoeld voor lidbedrijven,
- die bouwmaterialen leveren aan professionele partijen(B2B);
- op welke leverantie de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing zijn;
- en daarnaast ten behoeve van deze partijen werkzaamheden verrichten in onder aanneming, te weten de montage en/of installatie van de geleverde bouwmaterialen,
- waarbij gebruik wordt gemaakt van eigen of ingehuurd personeel
- en het lidbedrijf derhalve contractpartij is voor zowel de geleverde materialen als de uitgevoerde werkzaamheden ("het werk”).
Deze voorwaarden zijn niet geschikt voor consumententoepassing en alleen bedoeld voor Hibin-leden die werken in opdracht van een bedrijf, bijvoorbeeld aannemingsbedrijven of woningbouwverenigingen, danwel zelf installeren en/of monteren.
De voorwaarden zijn bedoeld voor kleinschalige onder aannemingsactiviteiten door de bouwtoelevering zoals:
- Tegelwerk
- Plaatsen van keukens en sanitair
- Daken, dakkapellen en dakvensters
- Plafond- en wandsystemen
- Deuren en vloeren.
Doel voorwaarden
Het doel van de voorwaarden is om de meest voorkomende risico’s die verband hebben met het werk te benoemen en te reguleren.
Toepassing
De voorwaarden dienen door het lidbedrijf altijd samen met de algemene leveringsvoorwaarden (B2B) van toepassing te worden verklaard.
Inhoud voorwaarden
- Garantieperiode
In artikel 9, lid 1, is een garantieperiode genoemd van zes maanden vanaf de datum van de oplevering van het Werk.
Met deze datum is aansluiting gezocht bij de meest gangbare garantieperiode die wordt gebruikt bij contracten met consumenten in de woningbouw. De koop- en aannemingsovereenkomsten, aannemingsovereenkomsten die Woningborg en SWK gebruiken, beschrijven in artikel 18 van de algemene voorwaarden bij de koop-/aannemingsovereenkomst de garantieperiode als volgt:
"Onverminderd zijn verplichtingen als bedoeld in artikel 17, lid 1, garandeert de ondernemer rechtstreeks ingevolge deze voorwaarden de woning gedurende zes maanden na de datum van oplevering tegen daarin aan de dag getreden tekortkomingen. Klachten dient de verkrijger binnen de genoemde garantieperiode schriftelijk aan ondernemer kenbaar te maken, in welk geval de ondernemer onverwijld zal overgaan tot het nodige herstel. Het in artikel 17, lid 2 bepaalde is alsdan van overeenkomstige toepassing.”
Verder sluit deze garantieperiode van zes maanden ook aan bij de in veel bestekken beschreven onderhoudsperiode van zes maanden voor bouwkundige werkzaamheden op grond van paragraaf 11 lid 1 UAV 2012.
- Wet Kwaliteitsborging (Wkb)
Als een lidbedrijf werkzaamheden - zoals hierboven aangegeven - uitvoert in onder aanneming valt dit bedrijf (straks) onder de werking van de Wet Kwaliteitsborging. De werking van de Wet Kwaliteitsborging is op dit moment weer uitgesteld tot 1 juli 2022.
Indien de wet inderdaad van toepassing wordt, dan zijn de volgende regels van belang in relatie tussen de (onder)aannemer / het Hibin-lid en diens opdrachtgever.
1.Verzwaring van de aansprakelijkheid na oplevering van de (onder)aannemer;
2.Verplicht opleverdossier;
3.Waarschuwingsplicht;
Ad 1.De verzwaring van de aansprakelijkheid na oplevering is zo dat de bewijslast dat een gebrek bij oplevering niet aanwezig was, op de (onder)aannemer komt te rusten. In de tekst van de algemene voorwaarden is het zo geregeld dat de meest voorname gebreken niet onder aansprakelijkheid van het HIBIN-lid vallen.
Ad 2.Het opleverdossier is mogelijk een verplichting die de opdrachtgever van het HIBIN-lid voor dat onderdeel wat het HIBIN-lid verzorgt, aan deze oplegt. Het gaat dan met name om een omschrijving van de geleverde materialen en de uitgevoerde werkzaamheden inclusief bijbehorende gebruiksaanwijzingen, etc. De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de opdrachtgever van het HIBIN-lid naar diens klant toe.
Ad 3.De waarschuwingsplicht is ook nu al aanwezig (Artikel 7: 754 BW). Deze waarschuwingsplicht brengt met zich mee dat een HIBIN-lid in strijd met de goede trouw handelt, als hij op grond van zijn eigen expertise de opdrachtgever niet wijst op fouten in de opdracht, gebreken en ongeschiktheid van zaken afkomstig van de opdrachtgever en/of fouten of gebreken in door de opdrachtgever verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften. Doet hij dat niet dan is het HIBIN-lid daarvoor aansprakelijk te houden. Deze waarschuwingsplicht gaat in geval van onderaanneming aanzienlijk verder dan ingeval van enkele levering van bouwmaterialen.
Omdat de waarschuwingsplicht uit de wet ook geldt vóór het sluiten van de overeenkomst , is het twijfelachtig of het zin heeft deze in de Algemene Voorwaarden uit te sluiten. Dat kan voor de waarschuwingsplicht ná het sluiten van de overeenkomst dus wel. Artikel 10, lid 1, van de concept Algemene Voorwaarden voorziet daarin.
(foto: Shutterstock)