Nog eens de cijfers in: conjunctuurmeting najaar 2022
Nog eens de cijfers in: conjunctuurmeting najaar 2022
Op 6 december schreef Hibin over de conjunctuurmeting najaar 2022. Gemixte resultaten voerden de boventoon. De winstmarge staat onder druk en een lagere omzet voor 2023 wordt verwacht. Dat maakt het algemene sentiment minder positief dan uit de conjunctuurmeting van het voorjaar 2022. Hoewel de ondernemers aangaven de gestegen kosten in de meeste gevallen door te kunnen berekenen, waren de verschillen per productgroep groot. Ondernemers verwachten meer prijsconcurrentie. Ze geven eveneens aan dat ze kansen zien in verdere digitalisering van het bestelproces, kostenreducties en de vergroting van de bedrijfsomvang door groei en overnames.
Dit en meer in dit artikel waarbij we opnieuw in de conjunctuurmeting cijfers duiken.
Ingezoomd op de algemene verwachtingen van 2023
Meer dan de helft van de ondernemers geven aan te verwachten dat de bouwvolumes afnemen. Echter, de orderportefeuille is nog voldoende gevuld. Zeker als gekeken wordt naar de tweede helft van 2023, met name na de bouwvak, wordt het onzekerder. Zoals 2022 een bijzonder jaar was, verwachten de ondernemers dat 2023 eveneens een bijzonder jaar zal worden, mede gevoed door de stikstofproblematiek.
Duurzame bouwmaterialen
Een opvallende statistiek is de verwachting dat bouwbedrijven meer duurzame bouwmaterialen gaan afnemen (20% t.o.v. 14% in 2021). Wat wel meegewogen dient te worden is dat het uitvragen van de conjunctuurmeting najaar 2022 bij ondernemers vlak vóór de uitspraak over de bouwvrijstelling (Porthos / stikstof) door de Raad van State plaatsvond. De kans bestaat dat het percentage duurzame bouwmaterialen als gevold van de uitspraak hoger kan uitvallen.
Renovatievraag
Ondernemers zien door de energietransitie en de hoge prijzen voor energie veel kansen in de renovatievraag aan gebouwen. Dit percentage steeg van 8% vorig jaar naar 23% in het najaar 2022.
ICT en digitalisering
Een opvallend (nieuw) knelpunt komt voor het eerst naar voren, namelijk ICT-kennis. Waar vorig jaar 8% van de ondernemers aangaven hiermee te maken gaan krijgen, is dat in het najaar 2022 17%. Als gevraagd wordt welke digitaliseringsthema’s er voor 2023 gaan spelen, blijken E-commerce, datamanagement (PIM) en apps het sterkst gestegen in vergelijking met een jaar geleden.
Over de Hibin Conjunctuurmeting
De Hibin Conjunctuurmeting najaar 2022 is het 23e onderzoek onder leden van Koninklijke Hibin naar de ontwikkeling van de omzet in de bouwmaterialengroothandel en de effecten van conjuncturele ontwikkelingen daarop. De eerste meting vond plaats in het voorjaar van 2009. Het onderzoek werd per e-mail uitgevoerd door Buildsight. De respons onder leden beweegt zich de hele onderzoeksperiode in absolute aantallen rond de 35% en in percentage van de omzet in de branche op ruim 70%. Het onderzoek is daarmee in hoge mate representatief voor de gehele branche. Wil jij de halfjaarlijkse conjunctuurmeting ontvangen? Vul dan de halfjaarlijkse conjunctuurenquête in.
Voor meer informatie, stuur een bericht naar info@hibin.nl.