Ontwikkelingen digitale consument
11.07.2022 / Digitalisering, Marktontwikkelingen en trends,

ABN AMRO: ‘Transportbedrijven niet op tijd klaar voor zero-emissie’

Ontwikkelingen digitale consument

De online-uitgaven van consumenten blijven groeien (€ 8,2 miljard in het eerste kwartaal volgens de Thuiswinkel Markt Monitor). Uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow blijkt dat Nederlandse consumenten verwachten dat hun onlinebestedingen als percentage van hun uitgaven stijgen naar 37% in 2025, 40% in 2026 en 41% in 2027. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van ShoppingTomorrow door GfK is uitgevoerd. Interessant, ook voor showrooms, is de constatering dat consumenten over het algemeen positief staan tegenover de technologische ontwikkelingen die het winkelen vergemakkelijken en verbeteren. 

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkel als zij behoefte hebben aan informatie of advies (63%). Het persoonlijk contact met een medewerker draagt het meest bij aan de relatie tussen een consument, merk of dienst. Verder blijkt dat bijna driekwart van de Nederlandse consumenten verwacht dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over vijf jaar de standaard is. (foto: Shutterstock)