Registratie per 2023: CO2-uitstoot van werknemers op de weg
22.11.2022

Kabinet: 22 miljoen investering in waterstoftankstations

Registratie per 2023: CO2-uitstoot van werknemers op de weg

Vanaf 2023 moeten werkgevers met 100 of meer werknemers de CO2-uitstoot van de reizen van hun personeel gaan registreren. Dat is een uitvloeisel van het Klimaatakkoord, waarin afspraken zijn gemaakt over de reductie van CO2-uitstoot. Eén van de plannen is om te komen tot een CO2-reductie van de werkgerelateerde personenmobiliteit. Wat houden die plannen precies in? Hieronder vindt u de hoofdpunten van de CO2-afspraken die invloed hebben op werkgevers.

Alle werkgevers: terugdringen CO2-uitstoot zakelijk en woon-werkverkeer

In de wet worden regels opgenomen die de uitstoot van kooldioxide omlaag moeten brengen veroorzaakt door woon-werkverkeer en zakelijk (personen)verkeer. In het Nederlands klimaatbeleid, zoals vastgelegd in de Klimaatwet, is het doel om de CO2-emissies door werkgebonden personenmobiliteit in 2030 met 1 Megaton te verlagen. Vanaf 2050 geldt een emissiegrenswaarde van 0 gram per reizigerskilometer, zowel voor woon-werkverkeer als voor zakelijke ritten; in lijn met het klimaatakkoord. De sector mobiliteit is een van de vijf sectoren waarvoor maatregelen zijn afgesproken in het kader van het klimaatakkoord. De andere sectoren zijn gebouwde omgeving, industrie, landbouw en landgebruik en energievoorziening. Voor de sector mobiliteit wordt onder andere ingezet op het stimuleren van duurzame energiedragers en elektrisch (personen)vervoer en het verminderen van het aantal zakelijke (auto)kilometers in 2030.

De werkgever is verantwoordelijk, omdat de werkgever de werknemer laat reizen in het kader van het dienstverband (woon-werkverkeer en zakelijke reizen). Bestuurders van ondernemingen bepalen vaak op welke manier werknemers reizen in het kader van de dienstbetrekking, bijvoorbeeld door een leaseregeling met daarin een keuze voor een bepaald type auto met een bepaald type brandstof. Om de CO2-uitstoot terug te dringen, is een gedragsverandering nodig;

Onderliggend doel van het besluit is dan ook om werkgevers bewuste keuzes te laten maken over verduurzaming van de personenmobiliteit. Hierbij worden geen specifieke maatregelen voorgeschreven; de werkgever is vrij in de te treffen maatregelen ter beperking van de CO2-uitstoot. Uitgezonderd van de regels zijn onder andere het beroepsgoederenvervoer, personenvervoer (bus, taxi) en hulpverleningsdiensten.