Samenvatting: Experttafel Hindervrije Bouwlogistiek 26-04-2023 (Themamiddag)
Samenvatting: Experttafel Hindervrije Bouwlogistiek 26-04-2023 (Themamiddag)
Hibin kijkt terug naar een zeer succesvolle Experttafel Hindervrije Bouwlogistiek van afgelopen woensdagmiddag 26 april 2023. Samen met circa 20 experts en geïnteresseerden uit de branche en het bredere netwerk werd gediscussieerd over hoe de bouwgroothandel zero-emissietransport kan adopteren.
Aan bod kwamen verschillende voertuigconfiguraties, specificaties die voor de bouwgroothandel vereist zijn voor een succesvolle operatie, de financiering inclusief de verschillende subsidies, de verkoop van HBE’s (hernieuwbare brandstofeenheden) en de praktijkoplossing van dagelijks laden met en zonder netcongestie en het al dan niet opwekken van eigen energie. Dit alles blijkt nu al mogelijk én met een positieve TCO (Total Cost of Ownership), aldus de sprekers.
De sessie werd gehouden op de locatie van Volvo Trucks Nederland in Beesd. Twee experts uit het veld gaven presentaties. Tijdens deze presentaties werden veel vragen uit de praktijk gesteld met heldere antwoorden. Kortom, gezonde maar stevige discussie over de kansen en mogelijkheden enerzijds en obstakels en valkuilen anderzijds van zero-emissie bouwlogistiek nu en in de toekomst.
Ad Blokker
Ad Blokker trapte af met de vraag ‘hoe we zwaar vervoer gaan elektrificeren’. ‘Hoe staan de fabrikanten van deze geëlektrificeerde vrachtauto’s er nou in?’ En ‘hoe gaan we over op dit type vervoer in de praktijk?’ De sprekers Imre Lörinc (Volvo Trucks Nederland), Brenda Čonev (Volvo Financial Services) en Nino Kalsbeek (NXT Mobility) zijn hiermee geïntroduceerd aan de deelnemers.
Imre Lörinc
Imre Lörinc geeft een verhelderende presentatie van de visie van Volvo Trucks Nederland op de toekomst van het bedrijf. Uit de presentatie blijkt duidelijk dat de inzet op de Nederlandse markt gefocust is op [1] elektrificatie, [2] duurzame brandstoffen en in een verder gevorderd stadium [3] waterstof elektrische vrachtauto’s. Ook elektrische bouw en constructiemachines passeren de revue. Volvo wil naar eigen zeggen in 2040 al volledig CO2 neutraal zijn, aangezien er rekening gehouden moet worden met vervanging van de huidige vloot (‘running fleet’), om uiteindelijk als collectief in 2050 CO2 neutraal te kunnen zijn. Het bedrijf is trots op de naar eigen zeggen voorlopersrol op het gebied van zwaar elektrisch vervoer.
Bouwmaterialenhandel
Imre maakt duidelijk dat voor de bouwmaterialengroothandel gekeken kan worden naar batterij elektrische voertuigen. Waterstof is op dit moment oninteressant.
Een vraag uit het publiek gaat over zwaar vervoer en de binnenstad van Amsterdam. Batterij elektrische vrachtauto’s zijn van zichzelf een stuk zwaarder dus bij transport moet goed rekening gehouden worden met de extra belading in deze gebieden.
In de constructie zie je nu al steeds vaker elektrische trucks rijden. “soms moet je even twee keer kijken, maar blijkt het al echt een elektrische truck te zijn.”
Vrachtauto’s die nu geproduceerd worden kunnen volledig beladen een actieradius van gemiddeld 250km netto halen, afhankelijk van de batterijsetup. Nino Kalsbeek voegt toe: “wat veel mensen niet weten is dat regeneratief remmen aanzienlijke batterijprestaties oplevert en het bereik aanzienlijk verhoogt, soms met tientallen procenten. Met name ritten waarbij je niet continu op 80/100 km wegen rijdt, maar binnendoor of in stedelijk gebied, kan het echt flink oplopen.”
Levertijden
Levertijden van vrachtauto’s uit de stal van Volvo: “bestel je volgende week, dan heb je voor het einde van dit jaar nog de vrachtauto binnen”.
Waterstof
Rond het jaar 2030 vindt een kentering plaats voor langeafstandsvervoer en waterstofelektrische vrachtauto’s. Rond dat jaar is er ruim voldoende beschikbaarheid van waterstof en is de prijs van waterstofelektrische vrachtauto’s beter betaalbaar en concurrerend. Ranges van 1000 kilometer op één tank zijn dan haalbaar.
Oproep
Als laatste doet Imre Lörinc de oproep om vrijblijvend een energiecheck te doen. Hoe eerder je weet wat de (mogelijke) ‘beperkende factor’ is om over te gaan op batterij elektrisch vrachtvervoer, des te beter je als bedrijf erop voorbereidt bent. Daarnaast kunnen leveranciers van vrachtauto’s routesimulaties uitvoeren om te kijken wat de haalbaarheid is voor je bedrijf. Als laatste meldt Imre dat Volvo rekening houdt met een accudegradatie van 2,5% op jaarbasis, ongeacht hoog of laag verbruik.
Bekijk hier de presentatie.
Brenda Čonev
Brenda Čonev van Volvo Financial Services start haar presentatie met de subsidie SSEB – geopend vanaf 9 mei 2023. Verwacht wordt dat deze subsidie flink overschreven wordt. De SSEB staat voor Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal en het plafond is vastgesteld op 36 miljoen euro. In de presentatie worden de kaders geschetst, evenals de (rand)voorwaarden van de subsidie.
Aanvullend is er ook de MIA ‘Milieu-investeringsaftrek’. Het subsidieplafond bedraagt 192 miljoen euro. Deze subsidies gebundeld met de verkoop van HBE’s vormt een sterke business case aangezien een groot percentage van de investering via subsidies en opbrengsten van HBE’s terugvloeit.
Brenda bespreekt de Volvo rekentool hoe je uitkomt met de SSEB subsidie, MIA en HBE’s.
Lees hier over de SSEB subsidie.
Nino Kalsbeek
Nino Kalsbeek begint zijn presentatie met de oorsprong van NXT Mobility; onderdeel van GP Groot, een bedrijf dat onder andere bekendstaat van oplossingen in de energie, infra, inzameling en recycling. Het moederbedrijf heeft twee doelstellingen: [1] de circulaire economie en [2] energieneutrealiteit.
NXT Mobility heeft op dit moment een samenwerking met RAB Bouwcenters voor circulaire bouwmaterialen. RAB Bouwcenters is eveneens een goed referentiekader met haar use cases samen met NXT Mobility.
GP Groot heeft nu nog traditionele tankstations. Het antwoord op de toekomst zijn de NXT Mobility stations, waarbij 50% ook hernieuwbare brandstoffen betreft. NXT onderscheidt haar aanbod als volgt: [1] Energy Hubs; [2] Hydrogen; [3] Charge; [4] Charge Solutions. Het bedrijf biedt eveneens analyse, advies en ondersteunt bij de begroting.
De ‘opbouw’ van een opdracht (= zero-emissie vervoer) gaat in vijf eenvoudige stappen. Zo blijft het inzichtelijk voor een opdrachtgever.
Nino haalt óók HBE’s aan, aangezien het de business case aanzienlijk kan versterken. Het is bekend dat er veel onwetendheid rondom de HBE’s en de verkoop ervan bestaat. Wat het oplevert kan tussen de 4 en 20 eurocent per kilowatt zijn. Het lijkt er tevens op dat de energieautoriteit HBE’s in standhoudt tot zeker 2030. Het kan vanaf één vrachtauto al zinvol zijn met HBE’s bezig te zijn.
Uit een vraag aan het publiek blijkt dat een vrachtauto doorgaans minimaal 8 tot 12 uur in een etmaal aaneengesloten geparkeerd staat op een vestiging. In zo’n geval heb je ruim voldoende tijd om vrachtauto’s ‘traag’ te laden. Dit kan ook gecombineerd met een traag-en-snellader. In combinatie met eigen opwekking, accubuffers en het aanbod van de stroomleverancier of industrieterrein is er voor vrijwel elk bedrijf een oplossing te vinden.
In de presentatie laat Nino van Kalsbeek een kostenberekening zien en hoe de TCO van batterij-elektrisch vervoer voor handelaren gunstig kan zijn.
Bekijk hier de presentatie.
Behoefte in het vervolg Experttafels
Als afsluiting stelt Ad Blokker de vraag: “waar zit nu de behoefte voor een vervolgsessie?”
Uit het publiek: Er is behoefte aan Standaardisering in CO2 / stikstofberekening. Waar moet men komende tijd mee gaan rekenen. Is er bijvoorbeeld een ISO of NEN-norm voor CO2, waar gaan we van uit? Leon Simons Van Top Sector logistiek heeft in de experttafel discussie van vorig jaar hier al het een en ander over verteld maar wellicht kunnen we wat dieper op dit onderwerp in gaan. wat betreft CO2 berekeningen.
Menno van Cityhub heeft nog een voorstel om een Bouw Hub expertsessie te organiseren, om te laten zien welke mogelijkheden er bestaan als gekeken wordt naar (bouw)hubs.
Wil je meer informatie, neem contact op met Ad Blokker – a.blokker@hibin.nl.