SERIE 1/3 | De elektrische vrachtwagen – waar moet ik beginnen?
11.07.2023 / Hindervrije bouwlogistiek,

Nieuwsbericht

SERIE 1/3 | De elektrische vrachtwagen – waar moet ik beginnen?

Dat is de vraag die veel logistieke ondernemers zich stellen. In deze driedelige serie nemen we je mee in de volgende onderwerpen: de elektrische vrachtwagen, het energiesysteem en de financiële impact. Vandaag beginnen we bij het begin met de elektrische vrachtwagen.

De elektrische vrachtwagen
Het vervoersmiddel van de toekomst. Of is die toekomst eigenlijk al nu? Met steeds verdergaande regelgevingen en de introductie van de zero-emissiezones in 2025 komt die toekomst heel snel dichterbij. Om als handelsonderneming de binnenstad en daarbuiten in de toekomst te mogen beleveren is het belangrijk je nu al jezelf de vraag te stellen wat te doen voor de toekomst als het gaat om elektrisch vervoer. Want waar mag je straks met de dieseltruck nog komen?

Zero-emissie zones
De circa 30 tot 40 grootste gemeentes in Nederland voeren per 1 januari 2025 een zero emissiezone in. Op het moment van schrijven staat de teller op 29 gemeentes en in dit tempo wordt het doel ruim gehaald. Alleen elektrisch of waterstof aangedreven vracht- en bestelauto’s mogen straks deze zone nog in. Of er een zero-emissiezone wordt ingevoerd is afhankelijk van de gemeente. Hier vind je een overzicht van de zero-emissie zones per gemeente.

Gelukkig geldt er bij de invoering van de zero-emissiezones een overgangsregeling.

De overstap naar zero-emissie is niet alleen een bedreiging maar biedt juist ook kansen om het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie. In de volgende aspecten kan de transitie jouw bedrijf verder brengen:

Kost per kilometer
Een elektrische vrachtwagen is 2 tot 4 keer duurder dan een diesel. Echter zijn de exploitatiekosten in veel gevallen een stuk goedkoper. De TCO per kilometer kan vandaag bij een elektrische vrachtwagen al goedkoper uitvallen. Belangrijke factoren hierbij zijn: inzetbaarheid, laden op eigen locatie, aanschafsubsidie, elektriciteitsprijs, eigen opwek elektriciteit, onderhoudskosten en de restwaarde. In artikel 3 gaan we verder in op de businesscase. 

Techniek
Door minder bewegende onderdelen is de levensduur van een elektrische vrachtwagen langer. De degradatie van de accu wordt op dit moment geschat op 2% per jaar en dat terwijl de gemiddelde diesel vrachtwagen gemiddeld binnen 7 jaar wordt afgeschreven.

Comfort
Wie al eens heeft ervaren hoe een elektrische auto rijdt weet hoe stil dit is. Er is geen geluid, gebrom of getril van een dieselmotor wat het comfort voor de chauffeur en omwonenden zal verhogen. Daarnaast is toelevering binnen bepaalde laad/lostijden in sommige gemeentes mogelijk doordat er geen geluidoverlast is.

Met de aankomende zero-emissiezones, voordelen en kansen die een elektrische vrachtwagen met zich meebrengen is het zaak om op het juiste moment te starten; dat kan nu al zijn. Maar voor veel handelaren is het belangrijk dat je nog tot 2030 met een jonge dieselvrachtwagen op de meeste locaties in Nederland door een overgangsregeling nog even door kunt.

In het volgende artikel gaan we in op het energiesysteem om de elektrische vrachtwagen te laden.

Hibin heeft Guido Claus (Consultant E-mobility) van Drive-Green bereid gevonden in een driedelige serie de transitie naar zero-emissie vrachtautovervoer uiteen te zetten, met de focus op de handel en binnenstedelijk vervoer.