TNO: Elektrische vrachtauto lagere TCO dan diesel-variant
25.10.2022

TNO: Elektrische vrachtauto lagere TCO dan diesel-variant

TNO: Elektrische vrachtauto lagere TCO dan diesel-variant

Elektrische vrachtauto’s worden de komende jaren flink goedkoper. Tegen 2035 zijn alle nieuwe elektrische vrachtwagens in Europa goedkoper, rijden even ver en kunnen evenveel vervoeren als dieselvarianten. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door TNO, in opdracht van Transport & Environment (T&E) en Agora Verkehrswende.

Zowel onder regelgevers als belanghebbenden uit de industrie is er een groeiende consensus dat emissievrije vrachtwagens – batterij elektrische (BEV) en brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV) – de optimale manier zijn om het vrachtvervoer over de weg CO2-neutraal te maken. Het is echter nog niet voor iedere speler duidelijk in welk tempo de transitie van voertuigen met een verbrandingsmotor (ICEV's) naar BEV's en FCEV's kan plaatsvinden. Daar is met de gegevens van nu beter antwoord op.

Het rapport van TNO beoordeelt de technisch-economische haalbaarheid van het bereiken van 100% emissievrije autoverkoop voor stads- en streekvrachtwagens en voor langeafstandsvrachtwagens voor alle EU-landen en het Verenigd Koninkrijk. Uiteindelijk beantwoordt het de vragen of en hoe snel Europa naar 100% zero emissie kan gaan voor de verkoop van nieuwe vrachtauto's.

TCO – Total Cost of Ownership

Het TNO-rapport vergelijkt de Total Cost of Ownership (TCO) van diesel, BEV's en FCEV's en beoordeelt wanneer emissievrije alternatieven goedkoper worden in bezit en gebruik. Operationele eisen – zoals voldoende rijbereik, geen extra tijdverlies door opladen of tanken en vergelijkbaar laadvermogen – zijn ook belangrijke voorwaarden voor vervoerders bij het overstappen op emissievrije vrachtwagens en zijn daarom meegenomen in de analyse.

Klimaatdoelstellingen kosteneffectief haalbaar

Het TNO-rapport laat zien dat het mogelijk is om alle nieuwe vrachtauto's kosteneffectief en op tijd volledig over te laten schakelen naar zero emissie om de Europese klimaatdoelstellingen te halen. Alle nieuwe stads-, regionale en langeafstandsvrachtwagens ‘kunnen’ tegen 2035 emissievrij zijn op alle Europese markten, en sommige nationale markten. In Noord Europese landen zal deze transitie nog sneller verlopen. Alle nieuwe verkopen in die segmenten zullen een lagere TCO hebben in vergelijking met diesel, terwijl ze dezelfde mogelijkheden bieden op het gebied van actieradius, laadvermogen en rijtijden.

Stads- en regio vrachtwagens rendabel

Voor stadsvrachtwagens en bestelwagens is het opnamepotentieel van ZEV vandaag al erg hoog. Meer dan 70% van de emissievrije vrachtwagens is momenteel goedkoper om te bezitten en te rijden, terwijl ze aan de operationele behoeften voldoen. Het ZEV-opnamepotentieel van regionale vrachtwagens en bestelwagens zal tegen het midden van het decennium snel toenemen tot 90%. Zowel stedelijke als regionale vrachtwagens en bestelwagens zullen tegen 2030 bijna 100% bereiken.

Langeafstandsvrachtwagens winnen snel terrein

Langeafstandsvrachtwagens zullen aanvankelijk een langzamere tijd van het opnamepotentieel hebben, maar groeien snel tot 80% in 2026 en 99,5% in 2030. De marktopname in het langeafstandssegment bestaat bijna uitsluitend uit BEV's. FCEV's hebben een consistent hogere TCO dan diesel in de jaren 2030 en zijn goed voor slechts 0,1% van de langeafstandsverkopen (0,02% van de totale vrachtverkopen). De FCEV’s passen met name bij extreme langeafstanden, met name vanwege de hogere TCO dan de BEV’s

Door alle vrachtwagens voor stads-, regionale en langeafstandsvervoer samen te voegen, bereikt het opnamepotentieel van ZEV 99,6% in 2030 en 99,8% in 2035. Dit betekent dat vrijwel alle nieuwe bedrijven al in 2035 zouden kunnen overschakelen op emissievrije vrachtwagens vanuit een kosten- en operationeel perspectief. Een klein deel van de verkoop van langeafstandsvrachtwagens met gebruiksscenario's voor extreem lange dagelijkse afstanden blijft gunstig voor diesel in 2035. Het toevoegen van een extra stop om overdag op te laden, zou echter ook in die gebruiksgevallen de balans richting BEV's doen omslaan. Dit omdat BEV's een veel lagere TCO hebben dan dieseltrucks, zou dit nog steeds kostenefficiënter zijn dan vast te houden aan de dieseltruck, zelfs als rekening wordt gehouden met de kleine toevoeging in rusttijd.

Energieprijsfluctuatie
De huidige energieprijzen zijn onderhevig aan forse prijsfluctuatie, zowel voor elektriciteit en waterstof alsook fossiele brandstoffen. Hibin heeft niet gecontroleerd of de prijsfluctuatie van de huidige energiecrisis volledig is doorberekend.

 

Download voor meer informatie de briefing van T&E en studie van TNO.

Even op een rijtje:
BEV        = batterij-elektrische voertuigen (volledig elektrisch)
FCEV      = brandstofcel-elektrische voertuigen (waterstof)
ICEV       = conventionele verbrandingsmotor voertuigen (diesel, LPG, e-fuel of aardgas (LNG, CNG)
ZEV        = zero-emissie voertuigen (verzamelterm emissievrije voertuigen)
PHEV     = plug-in hybride-elektrische voertuigen (elektrisch + verbrandingsmotor)