Wat praktisch-opgeleide Gen-Z’ers écht willen: onderzoek van ABN AMRO
29.04.2025 / Werkgeverschap, Werken in de bouwmaterialenhandel,

Wat praktisch-opgeleide Gen-Z’ers écht willen: onderzoek van ABN AMRO

Wat praktisch-opgeleide Gen-Z’ers écht willen: onderzoek van ABN AMRO

Weet jij als ondernemer goed in te spelen op de wensen van generatie Z, oftewel Gen-Z? Grote kans dat nieuwe inzichten uit recent onderzoek je nog kunnen verrassen. Waar vaak gedacht werd dat Gen-Z uiteenlopende eisen stelt aan werk en werkgever, blijkt het voor praktisch opgeleide Gen-Z’ers (mbo-geschoold) overzichtelijk te zijn. En dat is relevant, want juist praktisch opgeleiden vormen het grootste deel van de nieuwe instroom, hetgeen ook geldt voor de bouwsector.

ABN AMRO liet onderzoek uitvoeren onder ruim 1.900 jongeren en zet de behoeftes van praktisch opgeleide Gen-Z’ers (mbo’ers) helder op een rij. Wat blijkt?

  • 80% zet een goed salaris bovenaan het wensenlijstje
  • 69% verlangt naar een vast contract
  • 74% vindt een professionele werkplek met goed materiaal essentieel
  • Slechts 40% vindt betekenisvol werk heel belangrijk; voldoening halen ze vooral uit tastbare resultaten en zichtbare prestaties

De behoeftes van praktisch opgeleiden verschillen flink van die van theoretisch opgeleiden. Die laatste groep zoekt bijvoorbeeld relatief gezien vaker naar duurzaamheid, flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling. Praktisch opgeleiden willen vooral duidelijkheid, zekerheid en waardering voor hun vakmanschap.

Waarom is dit onderzoek relevant voor de bouw- en technische sector?
Een groot deel van de vakmensen uit Generatie X en de Babyboomers gaat de komende jaren met pensioen, terwijl de instroom van jongeren achterblijft. De krapte op de arbeidsmarkt wordt dus alleen maar nijpender. Bedrijven die nú goed inspelen op de wensen van praktisch opgeleide jongeren, hebben straks een stevige voorsprong.

Wat kun je als bedrijf concreet doen?

  • Wees glashelder over salaris, dienstverband en groeiperspectief
  • Zorg voor goede begeleiding en investeer in een professionele werkomgeving
  • Laat jongeren vooral zien wat ze gaan maken en waar ze trots op kunnen zijn
  • Stop met modieuze kreten over 'purpose' en 'impact' als dat niet aansluit bij de praktijk

Praktisch opgeleide Gen-Z'ers willen gewoon weten waar ze aan toe zijn. Geen fratsen, maar waardering, goede voorwaarden en de kans om mooi werk te maken. Dat kan in de bouwsector.

Bekijk kennisdossier - ABN AMRO, Wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen – Onderzoek naar de werkwensen van mbo’ers, april 2025

Auteur ABN AMRO