Het Goede Gesprek
Vrijwel iedereen kent het jaarlijkse functioneringsgesprek. De naam van dat gesprek kan verschillen, maar het doel is vaak hetzelfde: de prestaties van de medewerker evalueren, afspraken maken over opleiding, doelstellingen en beloning. De lange termijn komt daarbij nauwelijks aan bod, toch is dat heel belangrijk. De wereld om ons heen verandert voortdurend. Om succesvol te zijn moeten organisaties zo efficiënt en klantgericht mogelijk werken en met hun tijd meegaan. Goede, gemotiveerde en fitte medewerkers zijn daarbij onmisbaar. Om met z’n allen bij te blijven, is het belangrijk om regelmatig met medewerkers te praten over hun werkplezier, vakmanschap en ontwikkeling. Deze drie factoren dragen namelijk in grote mate bij aan hun duurzame inzetbaarheid: de mate waarin iemand toekomstbestendig zijn werk prettig en productief kan uitvoeren.
Hibin introduceert 'Het Goede Gesprek' over Duurzame Inzetbaarheid
Het Goede Gesprek is een breder gesprek tussen leidinggevende en medewerker, dat door beiden wordt voorbereid en waarin ze samen uitdagingen en ontwikkelingsmogelijkheden bespreken op de langere termijn. Het legt de nadruk op wederzijds begrip, groei, en het ontdekken van individuele sterke punten en talenten. Het Goede Gesprek richt zich naast de professionele ontwikkeling van medewerkers en leidinggevenden ook op persoonlijke ontwikkeling en fitheid waardoor werken langer leuk, gezond en effectief blijft. Kortom, Het Goede Gesprek draagt bij aan een cultuurverandering gericht op veerkrachtige organisaties en medewerkers.
Een nieuwe manier van werken is altijd een drempel en daarom hebben FCB Hibin en de sociale partners voor medewerkers en leidinggevenden een hulpmiddel ontwikkeld waarmee zij zich goed kunnen voorbereiden op het gesprek en het ook echt 'Het Goed Gesprek' wordt.
Het Goede Gesprek voor medewerkers en leidinggevenden
Open document | Open document |
Handleiding voor de medewerkers
Om bij te blijven, is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij je werkplezier, je vakmanschap en je ontwikkeling. Wanneer jij lekker in je vel zit en je blijft ontwikkelen, ben je het meest productief. Daar worden jij én je werkgever beter van. Door hierover met je leidinggevende in gesprek te gaan, kun je er samen voor zorgen dat dit goed blijft. Hibin heeft hiervoor de handleiding ‘Het Goede Gesprek’ ontwikkeld!
Stappen in Het Goede Gesprek
Deze handleiding doorloopt alle stappen voor het voeren van Het Goede Gesprek over werkplezier, vakmanschap en ontwikkeling. Jouw leidinggevende heeft het gesprek ook voorbereid op dezelfde onderwerpen.
Open de handleiding ‘Het Goede Gesprek’ (medewerkers)
Handleiding voor de leidinggevenden
Een goed gesprek over duurzame inzetbaarheid vraagt ook wat van jou als leidinggevende. Vertrouwen winnen en afstand overbruggen is heel belangrijk. Dat begint met belangstelling tonen en vragen stellen, ook in doordeweekse werksituaties. Jouw rol als leidinggevende draagt dus ook bij aan Duurzame Inzetbaarheid. Deze handleiding helpt daarbij.
Voor je medewerker is er een eigen handleiding, zodat je allebei goed voorbereid begint aan Het Goede Gesprek.
Stappen in Het Goede Gesprek
Deze handleiding doorloopt alle stappen voor het voeren van een goed gesprek over werkplezier, vakmanschap en ontwikkeling.
Open de handleiding ‘Het Goede Gesprek’ (leidinggevenden)
Vragen over Het Goede Gesprek? Neem contact op met Hans Busio, programmamanager professionaliseren (h.busio@hibin.nl).